ישי גסטר – קורסים וסדנאות > מאמרים > מאמרים בקונסטלציה ארגונית > 'מעורבבות' והיחטפות' בארגון – Organizational Entanglement

Organizational Entanglement 

תופעה שבה גורם במערכת 'קושר' את עצמו לגורלו או סיפורו של גורם אחר, לרוב באופן לא מודע, ובכך הוא ב'מעורבבות' לא מודעת
איתו.

למערכת באשר היא, יש חוקיות מסוימת הדורשת או יוצרת 'מעורבבות' בין חלקים בה בעקבות אירועים שנשארו לא פתורים ב'לא מודע המערכתי'.

עוד דרך לתאר תופעה זאת היא 'החטפות'. הפרט 'נחטף' ע"י הדינמיקות הקיימות במערכת ללא בחירה או ידיעה מודעת לכך שהן מנהלות אותו.
תהליך הקונסטלציה הינו בעצם- Disentanglement שחרור ממעורבבות או שחרור מהחטפות.

הנה כמה דגמאות :

כאשר מנהל חדש בא לארגון או לצוות, לאחר זמן מה נין יהיה לראות איך הוא נכנס למצב של 'מעורבבות' עם הדינמיקות של המקום החדש (אשר ייתכן ובגללן פותר או עזב זה שהיה לפניו).
אינדיקציה לכך היא שאותו המנהל מוצא את עצמו מהר מאוד בדינמיקות בעיתיות עם הסובבים אותו, כמו בעיות במנהיגות, בעיות בסמכות, בעיות אמון ובעיות תקשורת.

בעקבות כך יתכן וימצא את עצמו מפטר את אילו שמסביבו ואיתם את כל הניסיון שצברו, תוך כדי יצירת אווירה של חוסר וודאות ומשבר אמון, המשפיעה ישירות על תפקוד ויעילות הארגון.
או,
שאלו שמסביבו ידאגו לעזיבה שלו.

במקרים שבהם ישנה הישנות של בעיות רפואיות בזמן העבודה, ניתן לראות שגם במקרה זה, מקורן בדינמיקות תוך ארגוניות.

אותו הדבר יכול לקרות גם ליועץ או מנהל משאבי אנוש, המגיע לעבוד עם ארגון או צוות חדש.
היועץ 'נחטף' כאשר הוא מאבד את תפקידו כיועץ. מנהל משאבי האנוש נמצא במעורבבות כאשר הקשר שלו על מהות התפקיד מהיה מעורפל.

כמה דוגמאות להחטפות של היועץ:

כאשר נוצר מתח בינו ובין הלקוח שלו, כאשר מופיעות בעיות של תקשורת, בעמידה בהסכמים, נוצרת תלות גדולה מידי, נהית מעורבות יתר בתפקיד הארגוני של הלקוח, או שהוא נהיה ת.פ. של הלקוח.

כאשר המש"א או היועץ נמצאים במעורבבות או נחטפים, היכולת שלהם לתפקד על פי הסכם העבודה הראשוני ולמלא את תפקידם
בדרך מועילה יורדת. תופעה זאת יכולה לקרות גם לצוות או למחלקה שלמה.

סיכוי טוב שמקורה של הדינמיקה הבעייתית שמושכת אליה את התפועות האילו, נמצא במקום אחר באותו הארגון או בעבר שלו, במקום
העבודה הקודם של היועץ או בעבר האישי שלו.

'מקורה של בעיה אינו במקום בו היא מקבלת ביטוי'

מטרתו של התהליך הקונסטלטיבי הוא לזהות את הדינמיקה שאיתה קיימת המעורבבות, או ש'חוטפת' שוב ושוב את אילו שבדרכה, למצוא את "מקורה", ולמצוא את התהליך הדרוש בכדי להחזיר את היועץ, המנהל, הצוות והארגון לתפקוד שהוא גם יעיל, וגם מביא לחוויה חיובית אצל כל השותפים לעשיה .