ברט הלינגר אבי השיטה

ברט הלינגר נולד ב -16 בדצמבר 1925, בליימן, באדן, גרמניה כאנטון הלינגר. הוא פסיכותרפיסט גרמני הנחשב לאבי גישת הקונסטלציה המשפחתית והקונסטלציה המערכתית. בשנים האחרונות, עבודתו התפתחה מעבר לפורמטים הללו למה שהוא מכנה עכשיו ‘תנועות תבונת-הנפש’-‘Movements of the Spirit-Mind’. ישנם כמה אלפים של מנחים בגישה בעולם כיום שהושפעו מעבודתו של הלינגר, אך לא בהכרח עוקבים אחריו. הם ממשיכים למצוא דרכים שונות ליישם ולהתאים את התובנות ודרך העבודה המקוריים של ברט הלינגר בתחום הייעוץ האישי, הארגוני והפוליטי.

 

אנטון הלינגר נולד למשפחה קתולית. הלינגר מספר שהדרך הייחודית של הוריו עם האמונה הקתולית סיפקה לכול המשפחה חסינות מפני האמונה ב’סוציאליזם הלאומי’ המעוות. בגיל 10 הוא עזב את משפחתו כדי ללמוד במנזר שהיה בית ספר קתולי.

 

ארגון הנוער ההיטלריאני המקומי ניסה לגייס את הלינגר בגיל העשרה ללא הצלחה. זה הביא להיותו מסווג כ ‘חשוד כאויב העם’ בשנת 1942. הלינגר גויס לצבא הגרמני הסדיר ובעת המלחמה שרת בחזית המערבית. בשנת 1945 הוא נתפס ונכלא בשבי בעלות הברית במחנה בבלגיה. לאחר שנמלט מהשבי עשה דרכו חזרה לגרמניה, שם הוא נכנס חזרה למסדר הקתולי שאליו היה שייך לפני המלחמה וקבל את השם Suitbert הדתי, שהוא המקור של שמו הפרטי לשנים “ברט”. הוא למד פילוסופיה ותיאולוגיה באוניברסיטת וורצבורג שם הוא הוסמך ככומר. בתחילת 1950, הוא נשלח לדרום אפריקה, כמיסיונר לשבט הזולו. שם הוא המשיך את לימודיו באוניברסיטת Pietermaritzburg והאוניברסיטה של דרום אפריקה. הוא קבל תואר ראשון ודיפלומה בחינוך וזה איפשר לו ללמד בבתי ספר תיכוניים ציבוריים.

 

הלינגר חי בדרום אפריקה במשך 16 שנים. במהלך שנים אלה כיהן ככומר בקהילה, מורה ולבסוף כמנהל בית ספר גדול עבור סטודנטים אפריקאים. הייתה לו גם אחריות מנהלית למחוז המכיל 150 בתי ספר. הוא היה רהוט בשפת זולו, השתתף בטקסים שלהם, ולמד להעריך את תפיסת העולם הייחודית שלהם.

השתתפותו בסדרה של סדנאות בדינמיקה קבוצתית ובלימודים בין-גזעיים במסגרת הכמורה האנגליקנית בדרום אפריקה בשנות ה -1960 המוקדמות הניחה את היסודות עבורו לעזיבת הכמורה הקתולית. המורים לימדו מתוך אוריינטציה פנומנולוגית. הם היו עסוקים בלזהות מה הוא הדבר החיוני מכול הגיוון הנוכח, בלי כוונה, ללא פחד, ללא דעות קדומות ותוך הסתמכות אך ורק על מה שניראה. הוא התרשם עמוקות מהדרך שלהם וראה שישנה אפשרות שניגודים ימצאו פיוס דרך כבוד הדדי.

 

תחילת הסקרנות שלו בחקר התופעות התפתחה בו זמנית עם התפרקות הנדרים שלו לכמורה. הלינגר מספר איך אחד המורים שאל את הקבוצה, “מה חשוב לכם יותר, אנשים או האידיאלים שלכם? מה הייתם מוכנים להקריב עבור האחר?” זאת לא הייתה סתם חידה פילוסופית בשבילו. הוא היה רגיש מאוד לאופן שבו המשטר הנאצי הקריב את בני האדם בשירותם של אידאלים. הוא אמר, “במובן מסוים, השאלה הזו שינתה את חיי. אוריינטציה בסיסית כלפי בני אדם עיצבה את כל העבודה שלי מאז”.

לאחר שעזב את הכמורה, הוא פגש את אשתו הראשונה, הרטה, ואיתה התחתן זמן קצר לאחר ששב לגרמניה. הוא בילה כמה שנים בתחילת שנות השבעים במאה הקודמת  בלימודים בווינה שם למד פסיכואנליזה קלאסית ב-  Arbeitskreis für Tiefenpsychologie (האגודה הווינאית לפסיכולוגית עומק). הוא השלים את הכשרתו ב- Arbeitsgemeinschaft für Psychoanalyse (המכון ללימודים בפסיכואנאליזה של מינכן) והתקבל כחבר פעיל באיגוד המקצועי שלהם.

 

בשנת 1973, הוא עזב את גרמניה ונסע לארה”ב שם הוא למד במשך 9 חודשים אצל ארתור יאנוב.

הרבה השפעות חשובות עיצבו את גישתו. אחת מהמשמעותיות ביותר הייתה אריק ברן עם ה’מודל לניתוח עסקאות’ (Transactional Analysis),.

עד גיל 70, הלינגר לא תעד את התובנות שלו ולא לימד אחרים להמשיך את הגישה שלו. הוא הסכים לפסיכיאטר הגרמני גונטרד וובר להקליט ולערוך סדרה של תמלילים מסדנאות שערך. וובר פירסם את הספר בעצמו בשנת 1993 תחת כותרת Zweierlei Gluck ‘מזל טוב גחמני’. במהלך השנים הבאות, הוא חיבר לבד או במשותף יותר משלושים ספרים.

 

הלינגר נתן הרצאות, סדנאות וקורסי הכשרה ברחבי אירופה, ארה”ב, במרכז ובדרום אמריקה, ברוסיה, סין וביפן וגם בישראל. במסגרת עבודתו הוא הרחיק כמה עמיתים ותומכים פוטנציאליים על ידי ההתנהגות הייחודית שלו, כמו בהצהרות גורפות שצמצמו סוגיות מורכבות לסיבות שורש יחיד, או האופן בו הוא לפעמים פנה ללקוחות בנימה עוקצנית או סמכותית מדי. לא מעט מהמנחים והיועצים העוסקים בשיטה הרחיקו עצמם ממייסד השיטה. אך עם זאת רבים אחרים ממשיכים את הקשר שלהם עם הלינגר עצמו ומשלבים פיתוחים נוספים של עבודתו בפרקטיקות שלהם.

ברט הלינגר המשיך להנחות סדנאות ולתת הרצאות עד לאחר גיל 90, וב19.9.2019 בהיותו בן 94 נפטר.

התרומה שלו לעולם הטיפול, היעוץ, הפסיכולוגיה והפילוסופיה של התפתחות האדם הינה עצומה, נמשיך לזכור אותו עם עשיית עבודת הקונסטלציה באשר היא.